De zomertijd komt eraan - zo bereid je je kind voor - Balans In Je Gezin

De zomertijd komt eraan – zo bereid je je kind voor

Binnenkort is het weer zover: de zomertijd breekt aan. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik moet altijd even puzzelen hoe het ook weer zat. Gaat de klok nou een uur vooruit of achteruit? Daar is een heel makkelijk ezelsbruggetje voor, namelijk: voorin het jaar gaat de klok vooruit, achterin het jaar gaat de klok achteruit. Simpel toch?

 

Wennen
De laatste nacht van zaterdag op zondag in maart zal de klok dus een uur vooruit gezet worden. In sommige gezinnen gaat dat vrij gemakkelijk: het is even wennen, maar dat gaat heel snel. De meeste kinderen zijn er na een week aan gewend. Hun biologische klokje heeft zich dan aangepast. Eigenlijk is voorbereiden niet echt nodig: je zet zaterdag voor het naar bed gaan de klok een uur vooruit en begint vanaf zondag gewoon de dagen volgens de nieuwe tijd. Dat is alles.

 

Van slag
Er zijn ook gezinnen waar het niet zo makkelijk gaat. Sommige kinderen raken van slag door het verschoven ritme. En ze hebben het ook niet zomaar weer ‘op de rit’. Je kunt ze wel een handje helpen, daarom heb ik nu alvast
zeven tips voor je. Zo heb je nog genoeg tijd om erop in te spelen.

 

Tip 1 – Laat je kind geleidelijk wennen
Je kunt geleidelijk aan beginnen, om je kind tijd te geven eraan te wennen. Begin een week van tevoren en breng je kind elke  avond 10 minuten eerder naar bed. Op het moment dat de zomertijd is ingegaan, kun je weer de normale tijd aanhouden. Het zal misschien protest opleveren bij de kinderen die al kunnen klokkijken. Maar als je uitlegt dat ze er op deze manier minder last van zullen hebben, zullen ze het wel accepteren. En anders kun je misschien de klokken in huis al verzetten.

 

Tip 2 – Bouw ’s avonds rust in
Zorg ervoor dat je kinderen een half uur tot een uur voor bedtijd géén ‘schermpjes’ meer voor zich krijgen. Doe ook geen drukke spelletjes meer. Voorlezen is een goed idee, let wel op de inhoud van het verhaal. Een kind moet niet wakker liggen van een spannend of emotioneel verhaal…

 

Tip 3 – Zorg dat de slaapkamer donker is
Een nadeel van de zomertijd is, dat het zo lang nog licht is ’s avonds. De oplossing is heel simpel: zorg voor een verduisteringsgordijn. Dan heeft je kind echt het idee dat het al donker is. En je kind niet alleen, zijn/haar biologische klokje ook.

 

Tip 4 – Maak het duidelijk
Vooral kinderen die nog niet kunnen klokkijken, kunnen in de war zijn en uit bed komen op momenten dat het niet de bedoeling is. Een slaaplampje kan dan helpen. Zo’n lampje heeft een nacht-stand en een dag-stand. Je kind kan dan precies zien wanneer hij/zij wel of niet uit bed mag.

 

Tip 5 – Help je kind met wakker worden
Veel kinderen hebben in de eerste dagen van de zomertijd moeite met wakker worden. Ook hier kun je al een week van tevoren je kind mee beginnen te helpen. Door meteen ’s ochtends de gordijnen open te doen. Daarmee zorg je voor licht in de slaapkamer. De biologische klok van je kind went dan sneller aan de verandering. Het is in het begin soms nog donker buiten. In dat geval maak je binnen licht. Of je koopt een lamp die je geleidelijk aan licht kunt laten worden.

 

Tip 6 – Lekker bewegen!
Veel bewegen overdag, vooral in de buitenlucht, is altijd goed. Begin er in het ‘overgangsweekend’ al vroeg op de dag mee. Laat de kinderen buiten lekker bezig zijn en doe zelf ook mee! Overdag buiten actief zijn helpt om ’s avonds beter in slaap te komen. En dat kun je zeker goed gebruiken in de overgang naar de zomertijd.

 

Tip 7 – Let op wat je kind eet
Dan bedoel ik vooral wat hij/zij vlak voor het naar bed gaan nog eet. Let erop dat dat dingen zijn zonder suiker. Veel kinderen worden daar in meerdere of mindere mate ‘hyper’ van. Als je je kind al dingen met suiker geeft, dan liever wat eerder op de dag.

 

 

Loop jij rond met vragen over de opvoeding van je kinderen? Wil je je verhaal kwijt? Neem dan contact met me op voor een gratis sessie. Ik sta je graag te woord, we bellen 20 minuten en je krijgt van mij minstens twee opvoedtips, die je meteen kunt toepassen.

 

 

ja ik wil een gratis sessie

 

 

Het is gratis, maar toch geef je mij ook iets. Uit wat je mij vertelt, haal ik veel informatie over wat ouders bezighoudt. Zo blijf ik op de hoogte van wat er vooral speelt. Een win-win situatie dus: we helpen elkaar. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we samen kijken of ik nog meer voor je kan betekenen.

 

Lijkt dat je wat: elke week lezen over alles wat met opvoeding te maken heeft? Gratis in je mailbox? Meld je dan nu aan, zo hoef je niets te missen:

 

 

ja ik meld me aan

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


LinkedIn

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Ja hoor Annita!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.