Dit keer een bijzonder blog. Het is namelijk niet van mijzelf, mijn zoon heeft het geschreven. Hij is gitaardocent (www.aartlameris.nl). Hij geeft in dit stuk veel goede tips over hoe je je kind goed kunt begeleiden als ouders, als hij of zij muziekles krijgt. Ik vond het zo’n goed stuk, dat ik heb gevraagd of ik het mocht gebruiken en dat mocht!
Jouw kind zit op muziekles. Heel mooi natuurlijk, maar hoe ga je hiermee om als ouder? Gitaardocent Aart Lameris doet veel ervaring op met ouders en hoe ze met de muzikale ontwikkeling van hun kind omgaan. In deze blog geeft hij advies aan ouders over hoe ze dit het beste kunnen doen.
De voordelen van muziekles op een rij
Erik Scherder is neuropsycholoog en deed onderzoek naar het effect op de ontwikkeling in het brein van kinderen wanneer ze een instrument bespelen. Daaruit is gebleken dat:
Om deze voordelen ook echt te gaan zien, is motivatie nodig van de leerling. Dit is vaak lastig omdat dat bij de meeste kinderen nog niet is ontwikkeld. Vaak zijn kinderen niet in staat de beloning op lange termijn voor zich te zien.
Hoe stel je je op?
Sommige ouders laten hun kind helemaal vrij in hoe ze het oefenen van hun instrument aanpakken. Veelgehoorde opmerkingen van ouders hierover zijn: “Ze willen immers zelf op les en ze hebben zelf afspraken gemaakt met hun docent. Ze moeten het zelf willen toch?” “Als de ouders ervoor moeten zorgen dat er geoefend wordt, dan vindt het kind het vast niet leuk genoeg.”
Natuurlijk wil je het liefst dat je kind uit zichzelf oefent zonder dat jij er als ouder bovenop zit. Dit is vaak een gedragsverandering en er zijn maar weinig kinderen die dit van zichzelf hebben. De meeste (jonge) kinderen hebben structuur en sturing nodig en daarbij kun jij als ouder zeker helpen.
Er zijn ook ouders die naar het andere uiterste neigen en er juist bovenop zitten. Ze oefenen soms samen met hun kind en maken het echt tot een verplichting. Een veelgehoorde opmerking is: “We betalen niet voor niets voor muzieklessen, dus dan zorgen we ook dat het goed benut wordt.” Wellicht hebben sommige kinderen dit nodig, maar hoogstwaarschijnlijk gaat de lol er snel van af.
Wat de beste manier is, verschilt per kind. De een heeft behoefte aan structuur, de ander wil meer vrijheid. Wat bij sommige kinderen goed werkt, is dat je zorgt voor een vast oefenmoment op de dag, bijvoorbeeld na het eten. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en wanneer ze gaan oefenen. Wat bij andere kinderen goed werkt, is dat je ze wél verplicht om dagelijks te oefenen, maar dat ze zelf mogen bepalen hoe lang en wanneer ze dat doen. Jij kent je kind als ouder het beste, dus kies een richting die past bij jouw kind. Je mag natuurlijk hulp bieden als ze ergens moeite mee hebben, maar zorg ook dat ze zelfstandig worden in het beoefenen van hun instrument.
Hier volgen nog 5 praktische tips:
Als je kind net de motivatie en het doorzettingsvermogen heeft gevonden om aan de slag te gaan en de piano staat midden in de woonkamer en jij wilt graag TV kijken, dan gaat dat niet lekker werken. Als je kind zijn instrument voor het grijpen heeft is de drempel om te gaan oefenen lager. Een instrument dat op een standaard staat, pak je sneller dan een instrument die in de hoes zit.
Kinderen zijn soms wispelturig, wees als ouder stabiel en laat ze niet om de week van hobby switchen. Onthoud dat ze op lange termijn en na goed doorzetten het resultaat soms pas gaan zien en herinner ze aan dit resultaat. Zo ontwikkelen ze ruggengraat en doorzettingsvermogen. Eigenschappen die in het gewone leven ook goed van pas kunnen komen.
Om gemotiveerd te blijven, is het belangrijk dat je kind een goede klik heeft met de docent. Is die klik er niet? Dan kun je overwegen om je kind een proefles te laten doen bij een andere docent. Niet elke docent past bij elke leerling, dus het kan soms helpen om te switchen. Heeft je kind wél een goede docent? Bespreek de voortgang van de ontwikkeling dan af en toe met de docent.
Je leert een vaardigheid sneller aan wanneer je het elke keer opnieuw even kort terug laat komen. Het is dus veel zinvoller om elke dag 10 à 15 minuten te oefenen, dan één dag heel lang te oefenen. Even kort is geen probleem, maar dus wel dagelijks. Elke dag heel lang mag natuurlijk ook!
Het is altijd goed om de muzikaliteit van je kind mee te nemen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan een liedje spelen op een verjaardag, in de klas of tijdens kerst of sinterklaas. Laat je kind na een tijdje samenspelen met anderen in een orkest of in een bandje. Dat is goed voor de sociale vaardigheden en zo kan het kind zich optrekken aan anderen die net iets verder zijn.
Tot slot: ik hoop dat deze blog je meer duidelijkheid heeft gegeven over hoe je jouw kind het beste kunt helpen met zijn of haar muzikale ontwikkeling. Het plezier staat voorop en op deze manier kun je dat zo goed mogelijk faciliteren, samen met de docent. Mocht je meer informatie willen, neem dan contact op met Grandesco en vraag naar Aart. https://www.muziekschoolzwartsluis.nl/contact/
Tot zover zoon Aart Lameris
ja ik wil een gratis sessie
Het is gratis, maar toch geef je mij ook iets. Uit wat je mij vertelt, haal ik veel informatie over wat ouders bezighoudt. Zo blijf ik op de hoogte van wat er vooral speelt. Een win-win situatie dus: we helpen elkaar. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we samen kijken of ik nog meer voor je kan betekenen.
Lijkt dat je wat: elke week lezen over alles wat met opvoeding te maken heeft? Gratis in je mailbox? Meld je dan nu aan, zo hoef je niets te missen:
ja ik meld me aan
Copyright 2023 Balans In Je Gezin - Alle rechten voorbehouden
Website gerealiseerd door
Lees hier de privacy verklaring.
Ik ben aangesloten bij een klachtenregeling, klik hier voor informatie.
Geef een reactie