HELP, MIJN KIND ZIT OP MUZIEKLES - Balans In Je Gezin

HELP, MIJN KIND ZIT OP MUZIEKLES

Dit keer een bijzonder blog. Het is namelijk niet van mijzelf, mijn zoon heeft het geschreven. Hij is gitaardocent (www.aartlameris.nl). Hij geeft in dit stuk veel goede tips over hoe je je kind goed kunt begeleiden als ouders, als hij of zij muziekles krijgt. Ik vond het zo’n goed stuk, dat ik heb gevraagd of ik het mocht gebruiken en dat mocht!

 

Jouw kind zit op muziekles. Heel mooi natuurlijk, maar hoe ga je hiermee om als ouder? Gitaardocent Aart Lameris doet veel ervaring op met ouders en hoe ze met de muzikale ontwikkeling van hun kind omgaan. In deze blog geeft hij advies aan ouders  over hoe ze dit het beste kunnen doen.

 

De voordelen van muziekles op een rij

 

Erik Scherder is neuropsycholoog en deed onderzoek naar het effect op de ontwikkeling in het brein van kinderen wanneer ze een instrument bespelen. Daaruit is gebleken dat:

 

  • Het bevorderlijk is voor het IQ van kinderen
  • De emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden getraind worden
  • Ze oefenen in discipline
  • Ze meer zelfvertrouwen krijgen
  • Het goed is voor hun sociale vaardigheden wanneer ze samen muziek maken.

 

Om deze voordelen ook echt te gaan zien, is motivatie nodig van de leerling. Dit is vaak lastig omdat dat bij de meeste kinderen nog niet is ontwikkeld. Vaak zijn kinderen niet in staat de beloning op lange termijn voor zich te zien.

 

Hoe stel je je op?

 

Sommige ouders laten hun kind helemaal vrij in hoe ze het oefenen van hun instrument aanpakken. Veelgehoorde opmerkingen van ouders hierover zijn: “Ze willen immers zelf op les en ze hebben zelf afspraken gemaakt met hun docent. Ze moeten het zelf willen toch?” “Als de ouders ervoor moeten zorgen dat er geoefend wordt, dan vindt het kind het vast niet leuk genoeg.”

 

Natuurlijk wil je het liefst dat je kind uit zichzelf oefent zonder dat jij er als ouder bovenop zit. Dit is vaak een gedragsverandering en er zijn maar weinig kinderen die dit van zichzelf hebben. De meeste (jonge) kinderen hebben structuur en sturing nodig en daarbij kun jij als ouder zeker helpen.

 

Er zijn ook ouders die naar het andere uiterste  neigen en er juist bovenop zitten. Ze oefenen soms samen met hun kind en maken het echt tot een verplichting. Een veelgehoorde opmerking is: “We betalen niet voor niets voor muzieklessen, dus dan zorgen we ook dat het goed benut wordt.” Wellicht hebben sommige kinderen dit nodig, maar hoogstwaarschijnlijk gaat de lol er snel van af.

 

Wat de beste manier is, verschilt per kind. De een heeft behoefte aan structuur, de ander wil meer vrijheid. Wat bij sommige kinderen goed werkt, is dat je zorgt voor een vast oefenmoment op de dag, bijvoorbeeld na het eten. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en wanneer ze gaan oefenen. Wat bij andere kinderen goed werkt, is dat je ze wél verplicht om dagelijks te oefenen, maar dat ze zelf mogen bepalen hoe lang en wanneer ze dat doen. Jij kent je kind als ouder het beste, dus kies een richting die past bij jouw kind. Je mag natuurlijk hulp bieden als ze ergens moeite mee hebben, maar zorg ook dat ze zelfstandig worden in het beoefenen van hun instrument.

 

Hier volgen nog 5 praktische tips:

  1. Maak het toegankelijk

 

Als je kind net de motivatie en het doorzettingsvermogen heeft gevonden om aan de slag te gaan en de piano staat midden in de woonkamer en jij wilt graag TV kijken, dan gaat dat niet lekker werken. Als je kind zijn instrument voor het grijpen heeft is de drempel om te gaan oefenen lager. Een instrument dat op een standaard staat, pak je sneller dan een instrument die in de hoes zit.

 

  1. Houd vol

 

Kinderen zijn soms wispelturig, wees als ouder stabiel en laat ze niet om de week van hobby switchen. Onthoud dat ze op lange termijn en na goed doorzetten het resultaat soms pas gaan zien en herinner ze aan dit resultaat. Zo ontwikkelen ze ruggengraat en doorzettingsvermogen. Eigenschappen die in het gewone leven ook goed van pas kunnen komen.

 

  1. Communiceer

 

Om gemotiveerd te blijven, is het belangrijk dat je kind een goede klik heeft met de docent. Is die klik er niet? Dan kun je overwegen om je kind een proefles te laten doen bij een andere docent. Niet elke docent past bij elke leerling, dus het kan soms helpen om te switchen. Heeft je kind wél een goede docent? Bespreek de voortgang van de ontwikkeling dan af en toe met de docent.

 

  1. Zorg voor regelmaat

 

Je leert een vaardigheid sneller aan wanneer je het elke keer opnieuw even kort terug laat komen. Het is dus veel zinvoller om elke dag 10 à 15 minuten te oefenen, dan één dag heel lang te oefenen. Even kort is geen probleem, maar dus wel dagelijks. Elke dag heel lang mag natuurlijk ook!

 

  1. Doe het samen

 

Het is altijd goed om de muzikaliteit van je kind mee te nemen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan een liedje spelen op een verjaardag, in de klas of tijdens kerst of sinterklaas. Laat je kind na een tijdje samenspelen met anderen in een orkest of in een bandje. Dat is goed voor de sociale vaardigheden en zo kan het kind zich optrekken aan anderen die net iets verder zijn.

 

Tot slot: ik hoop dat deze blog je meer duidelijkheid heeft gegeven over hoe je jouw kind het beste kunt helpen met zijn of haar muzikale ontwikkeling. Het plezier staat voorop en op deze manier kun je dat zo goed mogelijk faciliteren, samen met de docent. Mocht je meer informatie willen, neem dan contact op met Aart: info@aartlameris.nl

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


LinkedIn