Hoe je kunt stoppen met jezelf de schuld geven - Balans In Je Gezin

Hoe je kunt stoppen met jezelf de schuld geven

Ben jij daar ook zo goed in? In jezelf op je kop geven als je iets fout hebt gedaan? En blijven steken in negatieve gedachten over je fouten? Omdat je bijvoorbeeld wéér hebt staan schreeuwen tegen je kinderen? Ik wil je laten zien hoe je dat kunt veranderen. Omdat dát je veel meer op gaat leveren.

 

Feedback
Eerst wil ik je vertellen over hoe ik dat heb geleerd. Dat kwam door mijn werk als persoonlijk begeleidster van kinderen met autisme. Ik werkte/werk in gezinnen met de methode CSL (Contactgericht Spelen en Leren). Het is een ongelooflijk liefdevolle en accepterende manier van spelen en begeleiden. De grote kracht is de rol van de ouders. Zij hebben de regie over het programma. Het geven van feedback aan mij is heel belangrijk. We evalueren achteraf hoe de wekelijkse sessie is gegaan. Wat zij hierbij veel gebruiken is: bekrachtigen van wat goed is gegaan. Dan krijg ik dingen te horen als: “Wat ik zo mooi vond om in je verslag te lezen, was dat je Tim hebt verteld hoe jij geniet als hij zingt. Hij heeft het zó nodig om dit soort dingen te horen.” Het gevolg van die positieve feedback is, dat ik denk: dat ga ik vaker doen. En dat is goed voor iedereen.

 

Effect
En als er dan iets niet of minder goed is gegaan, is de feedback in de trant van: “Je hebt het nu zo gedaan, je zou de volgende keer ook … kunnen proberen.” Deze manier van feedback geven, heeft een positief effect. Het voorkomt dat ik mezelf onnodig op mijn kop geef omdat ik iets niet goed heb aangepakt. Het maakt dat ik eerder denk: “Fouten maken mag, dat gebeurt bij iedereen weleens. Ik heb de volgende keer een nieuwe kans.” Mijn zelfvertrouwen groeit hierdoor en dat heeft zijn weerslag op mijn werk.

 

Schuldgevoel
Dit is wat ik ouders ook probeer mee te geven als ze bij mij komen met opvoedproblemen. Ik merk dat ze er op z’n minst van balen als ze bijvoorbeeld weer uit hun slof geschoten zijn tegen hun kind. Maar het gaat vaak verder. Veel ouders (en vooral moeders) blijven steken bij hun schuldgevoel. “Ik schiet tekort”  of: “Het gaat wel eens goed, maar het gaat veel te vaak mis”. Dat soort gedachtes. Het maakt dat ze keer op keer dezelfde fouten maken en het lukt hen niet om te veranderen.

 

Verder
Ik bepaal ouders daar altijd bij. Ik benoem ook dat het heel begrijpelijk is dat ze zo reageren. En tegelijkertijd: als ze erin blijven steken, zal het ze niet verder helpen. En ze willen juist graag verder komen. Wat dan wél helpt, is: gedachten veranderen. Populair gezegd: zorg voor een positieve mindset. Dat gaat je zoveel meer opleveren!

 

Tips
Het klinkt zo simpel. Maar hoe doe je dat? Ik heb een aantal tips voor je:

  • Maak een schrift waarin je elke dag opschrijft wat er goed ging (of een doosje waarin je elke dag een briefje doet).
  • Een variant: hetzelfde, maar dan schrijf je op waar je dankbaar voor bent die dag. (Dat kan ook via een app, bijvoorbeeld “Presently”. Zoek maar eens op in je appstore).
  • Neem het besluit vriendelijk en liefdevol voor jezelf te zijn.
  • Stop met piekeren over wat je fout heb gedaan. Bedenk: het verleden kan ik niet veranderen, maar ik kan wel kiezen hoe ik het in de toekomst ga doen.
  • Stop met je zorgen te maken, denk liever in oplossingen.
  • Besef: dat wat je nu nog niet goed kunt, kun je leren.
  • Is het toch misgegaan? Bedenk dan in een positief geformuleerde zin hoe je erover wilt denken.

 

Voorbeeld
Bedenk ook dat je een voorbeeld bent voor je kind. Dus hoe jij omgaat met fouten maken, heeft invloed op hoe zij dat doen. Als je dus tegen je kind zegt: “Het is niet erg, je kunt ervan leren, iedereen maakt weleens fouten”, waarom zou je dat dan niet tegen jezelf zeggen?

 

Begin vandaag
Heb jij regelmatig last van schuldgevoel? Ga er dan eens mee aan de slag. Bedenk met welke tip van mij jij graag wilt beginnen en start vandaag nog. Ik wens je heel veel succes!

 

 

Wil jij hier graag met mij over doorpraten? Of kun je wel wat tips gebruiken als het om opvoeden gaat? Vraag dan nu een gratis sessie bij mij aan. We bellen elkaar en je krijgt dan 20 minuten van mijn tijd, waarin je alle vragen mag stellen die je hebt.

 

 

ja ik wil een gratis sessie

 

 

Het is gratis, maar toch geef je mij ook iets. Uit wat je mij vertelt, haal ik veel informatie over wat ouders bezighoudt. Zo blijf ik op de hoogte van wat er vooral speelt. Een win-win situatie dus: we helpen elkaar. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we samen kijken of ik nog meer voor je kan betekenen.

 

Lijkt dat je wat: elke week lezen over alles wat met opvoeding te maken heeft? Gratis in je mailbox? Meld je dan nu aan, zo hoef je niets te missen:

 

 

ja ik meld me aan

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Ja hoor Annita!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.