Zeuren om niks - Balans In Je Gezin

Zeuren om niks

“Jij moet met me mee mamma, ik wil niet alleen plassen”.
“Ik wil toch ranja! Ik drink de chocolademelk niet op!”
“Ik wou als eerste naar buiten, nu ben jij al gegaan!”

 

Wat is er aan de hand?
Kinderen die zeuren. Je herkent het vast wel. Soms willen ze een snoepje, terwijl ze al gehad hebben. Dat is nog wel te begrijpen (al hoef je er niet aan toe te geven). Maar soms zeuren kinderen over dingen die eigenlijk nergens over gaan. Zoals in de voorbeelden waar ik dit stuk mee begon. Een kind geeft aan chocolademelk te willen en zodra je dat hebt ingeschonken, wil het toch ranja. Een kind dat zich allang weet te redden op de wc, wil opeens dat jij weer meegaat. Wat is er aan de hand?

 

Waar gáát dit over?
Ik schreef: soms zeuren kinderen over dingen die eigenlijk nergens over gaan. Een moeder die ik sprak, zei het letterlijk tegen mij. Dat ze vaak dacht: “Waar gáát dit over?” We diepten het verder uit en we kwamen tot de ontdekking dat het juist wél ergens over gaat. Alleen dan niet over datgene waar het kind over zeurt.

 

Behoefte
En als je dát herkent, bedenk dan dat er dus echt wel iets achter zit. Het zeuren gaat niet over de ranja, de volgorde van naar buiten gaan of de hulp op de wc. Probeer erachter te komen wat de behoefte is van je kind. Dat is niet altijd gemakkelijk te vinden, maar als je even nadenkt en er eventueel over praat, met je partner bijvoorbeeld, kun je er wel achter komen.

 

Tekort
Waar alle kinderen behoefte aan hebben, is: liefde, aandacht en veiligheid. De meeste ouders geven dat ook volop. En soms gebeurt het dat een kind ergens op die drie punten een tekort ervaart. Dat weet hij of zij niet goed te verwoorden, want het is nog maar een kind. En dus gaat je kind zeuren. Hij bedoelt: mamma, zie mij alsjeblieft echt staan. Hij zegt: ik wou als eerste naar buiten. Zij bedoelt: mijn leventje is best wel veranderd, nu ik een klein broertje heb. Wat is nu mijn plek? Ze zegt: je moet mee naar de wc, ik kan het niet alleen.

 

Verschil
Jouw reactie kan het verschil maken. Het kan helpend zijn en niet-helpend. Verbindend en afstand scheppend. Wat meestal niet helpt, is dreigen, chanteren of boos worden. Soms werkt afleiden, maar lang niet altijd. Bovendien levert dit soort reacties meestal bij jezelf frustratie op of schuldgevoelens.

 

Erkenning
Wat dan wel? Het zal, voor wie mij al langer volgt, geen verrassing zijn dat ik er mee aan kom. Eén ding dat echt heel belangrijk is. Namelijk: erkenning geven. Dat zal maken dat je kind zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Het is ook heel liefdevol. Dus hiermee kom je tegemoet aan die basisbehoeften die ik hiervoor al benoemde.

 

CBB
Hoe doe je dat, erkenning geven? Let op ‘CBB’: maak Contact, Benoem, toon Begrip. Dus je zakt door je knieën, legt je hand op de schouder van je kind en zegt: “Je had toch liever ranja gewild hé, dat snap ik best.” En dan kun je nog prima een grens geven. Door aan te geven dat ze al chocomelk had gekozen en ze dat dus nu op kan drinken, de andere keer ranja. Het feit dat je erkenning hebt gegeven, zal maken dat ze die grens nu veel beter kan accepteren. Omdat ze zich gezien en begrepen voelt.

 

Goud
Het lijkt haast te simpel om waar te zijn. En het vraagt wel enige oefening. Maar dan heb je ook echt goud in handen. Je weet hoe je met lastig gedrag als zeuren om kunt gaan. Een extra tip voor jezelf, die maakt dat je rustig kunt blijven: het helpt om voor jezelf helpende gedachten te maken, in plaats van je te ergeren.

 

Positief
En tot slot: geef aandacht aan wat goed gaat, aan het positieve. Dus als die ranja toch opgedronken wordt, benoem dan dat je dat fijn vindt. Als je kinderen heerlijk zitten te spelen, maak daar dan een opmerking over. Hoe gezellig het is zo bijvoorbeeld. Laat het een soort ‘gewoonte’ worden. Je zult zien dat het je een positievere sfeer oplevert.

 

Ik wens je veel succes met oefenen in erkenning geven, met duidelijk zijn, grenzen geven en positief zijn.

 

Wil jij hierover met me doorpraten? Heb je andere opvoedvragen? Aarzel dan niet en neem contact met me op voor een gratis sessie. In een telefoongesprek van 20 minuten kunnen we jouw situatie thuis bespreken en krijg je praktische tips van mij. Je kunt ze meteen toepassen! 

 

 

ja ik wil een gratis sessie

 

 

Het is gratis, maar toch geef je mij ook iets. Uit wat je mij vertelt, haal ik veel informatie over wat ouders bezighoudt. Zo blijf ik op de hoogte van wat er vooral speelt. Een win-win situatie dus: we helpen elkaar. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we samen kijken of ik nog meer voor je kan betekenen.

 

Lijkt dat je wat: elke week lezen over alles wat met opvoeding te maken heeft? Gratis in je mailbox? Meld je dan nu aan, zo hoef je niets te missen:

 

 

ja ik meld me aan

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


LinkedIn

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Ja hoor Annita!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.