ZO BEN JE GOED VOORBEREID ALS DE KLOK EEN UUR TERUG GAAT - Balans In Je Gezin

ZO BEN JE GOED VOORBEREID ALS DE KLOK EEN UUR TERUG GAAT

De laatste zondag van oktober gaat de klok ’s nachts een uur terug. Er zijn kinderen die hier vrij weinig van merken. Ze zijn hooguit een weekje wat vermoeider dan anders. Er zijn ook kinderen die er flink last van hebben, omdat hun interne klokje in de war wordt gebracht.

 

Loopt de wisseling naar de wintertijd over het algemeen bij jullie vrij soepel? Dan is er niets aan de hand. Je zet op zaterdagavond de klok gewoon een uur naar achteren voordat je naar bed gaat en voor de rest gaat alles vanzelf. Het went snel.

 

Maar gaat het niet zo soepel, zijn de kinderen van slag of staan ze veel te vroeg naast hun bed te springen? Dan heb je misschien wat aan de volgende tips. Ik heb er vijf voor je:

 

Tip 1 – Doe het geleidelijk
Het verschil van een uur kun je geleidelijk aan opbouwen. Omdat de klok een uur terug gaat, zijn de kinderen die eerste zondag een uur eerder al moe. Dan zouden ze normaal gesproken al naar bed gaan.
Je kunt ze daar in stapjes op voorbereiden. Bijvoorbeeld steeds een kwartier. Op donderdag mag je kind een kwartier later naar bed dan anders, op vrijdag een half uur, op zaterdag drie kwartier en op zondag  een uur. Op zondag is je kind er dan al een beetje aan gewend. Als je het nóg geleidelijker wilt doen, neem je er zes dagen de tijd voor en bouw je het op in stapjes van 10 minuten.

 

Tip 2 – Pas ook het avondeten aan
Ook de avondmaaltijd kun je een paar dagen van tevoren iets later plannen, zodat ook dat verschuift. Het tijdstip waarop je eet, daar reageert je biologische klok ook op namelijk.

 

Tip 3 – Speel in op donker en licht
Voor kinderen is het verschil tussen licht en donker heel belangrijk. Ze baseren hier het verschil op tussen dag en nacht. Een verduisteringsgordijn kan dan helpen. Immers, het is die eerste dagen ineens een uur eerder licht. Met een donker gordijn merken kinderen dat minder snel.

 

Tip 4 – Gebruik een slaaplampje
Een slaaplampje dat aangeeft wanneer een kind uit bed mag, kan ook helpen. Zo’n lampje heeft een nacht-stand en een dag-stand. Je kind mag pas uit bed als het lampje in de dag-stand staat (een bepaalde kleur of plaatje heeft).

 

Tip 5 – Vroeg wakker? Maak afspraken
Is je kind de eerste dagen echt vroeg wakker, spreek dan af dat hij of zij de anderen niet wakker maakt. Hij of zij mag bijv. gaan lezen of gaan spelen op zijn/haar eigen kamer. Leg daar dan wat boeken of speelgoed neer.

 

De eerste twee tips werken trouwens het beste als je echt een regelmaat hebt, dus als je op vaste tijden je kind naar bed brengt en ook op vaste tijden eet. Heb je wat minder regelmaat, dan zullen deze dingen ook minder effect hebben.

 

Tot slot: algemene tips over gaan slapen kunnen ook helpen. Bijvoorbeeld: een vaste ritueel bij het naar bed brengen, een uur van tevoren geen ‘schermpjes’ meer, douchen of in bad voor het naar bed gaan, de lichten in huis een uur van tevoren een beetje dimmen.

 

En bedenk: het heeft allemaal soms even tijd nodig. Na een week zijn de meeste kinderen (en volwassenen) wel gewend aan de wintertijd.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


LinkedIn