Zo bouw je rust in als je kinderen thuiskomen uit school - Balans In Je Gezin

Zo bouw je rust in als je kinderen thuiskomen uit school

“Het gaat er vaak hectisch aan toe in ons gezin. We hebben kinderen die extra gevoelig zijn. Waar ik tegenaan loop, is dat het dagelijks mis gaat zodra de kinderen uit school komen. Hoe kan ik ze tot rust brengen als ze op dat moment overprikkeld zijn?”  Een moeder vroeg mij dat laatst. En ik krijg deze vraag vaker.

 

Het gebeurt in elk gezin: de kinderen komen moe en/of overprikkeld uit school. Je hebt zelf haast, komt net uit je werk of hebt je ‘to-do-lijst’ van die dag nog lang niet afgewerkt.  Jullie zijn nog niet binnen of het gedoe begint alweer. De kinderen zijn druk en maken om het minste of geringste ruzie. Je bent nu al moe en dan moet het koken, eten en naar bed brengen nog komen. Je voelt de irritatie opkomen: hier ben je zó klaar mee! Je zou zo graag een gezellige sfeer in huis willen. Maar elke dag opnieuw loop je er tegenaan dat dat niet lukt. Het is een soort patroon geworden. Gelukkig is er wel iets aan te doen. Hieronder lees je wat jij kunt doen om de sfeer te verbeteren.

 

Verbinding
Zet je eigen programma even aan de kant en neem bewust tijd voor het moment van thuiskomen. Geef je kinderen de aandacht die ze nodig hebben. Toon belangstelling voor hun verhaal. Blijf even staan kijken als ze gaan spelen. Geef ze een knuffel. Zo zorg je voor verbinding. En daar waar verbinding is, is minder ‘gedoe’. Maak dit moment van de dag onderdeel van je programma. Dit lijkt ten koste te gaan van je tijd voor andere dingen. Maar wanneer dit zorgt voor een betere sfeer, zal de rest van de dag ook soepeler verlopen. En zou het maar zo tijd kunnen opleveren.

 

Apart
Kinderen moeten wennen aan de overgang van school naar thuis. Voor prikkelgevoelige kinderen geldt dat nog meer. Heb jij kinderen die extra gevoelig zijn en gaat het echt élke dag mis uit school? Dan kan het goed zijn om meer de nadruk te leggen op: apart zetten en de kinderen afzonderlijk bij laten komen. Je geeft ze elk een eigen plek met iets om te doen, zonder dat ze elkaar hinderen.  Een leesboek, spelletje, puzzel of iets om te knutselen. Desnoods geef je ze eerst een beperkte tijd een schermpje en oortjes in, zodat ze op die manier even kunnen bijkomen. Zoek uit wat voor jullie werkt. Waar het om gaat, is dat ze eerst de gelegenheid krijgen om te kunnen ‘landen’. Geef ze ook elk apart even aandacht, zodra ze daar zelf aan toe zijn.

 

Maak je niet druk
Zelf de rust bewaren is een kunst. Probeer je die kunst eigen te maken. Je hebt misschien de neiging te gaan haasten. Dat gaat niet werken. Wanneer je van binnen rustig bent, kun je ook rustig reageren op je kinderen als ze elkaar dwars zitten. Zet jezelf even stil en maak in je hoofd helpende gedachtes. Daar kun je al mee beginnen als je op weg bent om ze op te halen uit school.

 

Toon
Let erop hoe je tegen je kinderen praat. Is je toon verwijtend of bestraffend? Dit zal averechts werken. Er is iets aan de hand waardoor je kinderen ruzie maken. Als jij op verwijtende toon praat, maak je het alleen maar erger. Dan stapel je dat er ook nog bij op, als het ware.

 

Positief
Leg daarom de focus op het positieve. Er zijn altijd dingen die wél goed gaan. Oefen jezelf om daarop te letten. En benoem ze dan ook. Immers: waar je aandacht aan geeft, dat groeit.

 

Ballen
Misschien is jouw eigen bordje te vol. Moet jij echt al die ballen in de lucht houden? Zou het misschien voor meer ruimte zorgen als jij iets loslaat? Probeer eens wat vaker nee te zeggen als je ergens voor gevraagd wordt. Vraag in ieder geval tijd om erover na te denken. Ook kan het fijn zijn anderen in te schakelen om ergens mee te helpen.

 

Toch mis
En wanneer het toch mis is gegaan en jij echt moet ingrijpen, let dan op deze dingen:

 

  • Geef je kinderen erkenning en troost (zo laat je merken dat je ze begrijpt)
  • Luister naar je kinderen (zo voelen ze zich gehoord)
  • Benoem en/of verwoord hoe het was voor je kinderen.
  • Zoek samen een oplossing.
  • Bespreek achteraf hoe het ook anders kan. (Wat werkt wél?)

 

Alle bovenstaande adviezen kunnen helpen bij het moment van thuiskomen uit school en de tijd vlak daarna. Is het wat veel: begin dan met één of twee dingen. De rest komt later wel. Ik wens je veel succes!

 

Wil jij hierover met me doorpraten? Heb je vragen over de situatie bij jou thuis? Maak dan gebruik van mijn aanbod: een gratis sessie. We bellen en je krijgt dan 20 minuten van mijn tijd, waarin je al je vragen kunt stellen. En ik geef je minstens twee waardevolle opvoedtips, die je meteen kunt toepassen. Ik zou zeggen: maak er gebruik van!

 

 

ja ik wil een gratis sessie

 

 

Het is gratis, maar toch geef je mij ook iets. Uit wat je mij vertelt, haal ik veel informatie over wat ouders bezighoudt. Zo blijf ik op de hoogte van wat er vooral speelt. Een win-win situatie dus: we helpen elkaar. En mocht het nodig zijn, dan kunnen we samen kijken of ik nog meer voor je kan betekenen.

 

Lijkt dat je wat: elke week lezen over alles wat met opvoeding te maken heeft? Gratis in je mailbox? Meld je dan nu aan, zo hoef je niets te missen:

 

 

ja ik meld me aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Bedrijfsgegevens

 

Balans in je gezin

Annita Lameris-v.d. Wetering

Kadoelen 18

8326 BB Sint Jansklooster

Tel.: 06 – 1512 8340

KvK-nummer: 67306446

 

Facebook


Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Ja hoor Annita!' Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.